Giresun Valiliği
Giresun Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Giresun Valiliği
Giresun Valiliği

25/07/2012 TARİHLİ MÇK KARARLARI

06 Ağustos 2012
25/07/2012 TARİHLİ MÇK KARARLARI
KARAR NO          : 06
KARAR TARİHİ : 25/07/2012
 
Giresun İli Mahalli Çevre Kurulu 25/07/2012 Çarşamba günü saat 14:00 ‘de Valilik Toplantı Salonunda Vali Yardımcısı Sayın Ahmet YILMAZ Başkanlığında toplanarak gündemdeki maddeleri görüşmüş ve aşağıdaki kararları almıştır.
 
Madde-1:
 
         Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü’nün “Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi” konulu 04/07/2012 tarih, B.09.0.ÇYG.0.02.02-010.06.02-8873 sayı 2012/16 no’lu Genelgesinde; Bakanlığımızca 2010 yılında yayımlanan 2010/14 no’lu Genelgede, katı yakıtlar ile ilgili belirtilen hususların 2012-2013 kış sezonunda da geçerli olacağı belirtilmiştir.
 
         Bu nedenle, 2010/14 no’lu Genelge kapsamından alınan 27/10/2010 tarih ve 09 sayılı İl Mahalli Çevre Kurulu Kararı (karar aşağıda verilmektedir) 2012-2013 kış sezonunda da geçerlidir.
 
 
27/10/2010 tarih ve 09 sayılı MÇK Karar
 
          İlimiz, 28.09.2010 tarih ve 16691 sayılı Hava Kirliliğinin Kontrolü ve Önlenmesi konulu Genelgede (Genelge 2010/14) 2. derece kirli iller arasında yer almaktadır. İlimizde satışa sunulacak yakıtların aşağıda belirtilen özellikleri taşıması gerekmektedir.
 
KATI YAKITLAR:
 
            a) Isınma Amaçlı Yerli Kömürler
Sınır Değerlerinin Aşılmadığı İl ve İlçelerde Kullanılacak Yerli Kömürlerin Özellikleri
 Yerli Kömürlerin Özellikleri 
Sınırlar
Kullanılacağı İller ve İlçeler
Toplam Kükürt (kuru bazda)**
: En çok  % 2,3
 
Bu yönetmeliğin n 28 inci maddesine göre sınır değerlerinin aşılmadığı (II.Grup) İl ve İlçeler
 
Alt Isıl Değer (kuru bazda)**
: En az  4200  Kcal/kg (-200 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde)
: En çok  %30
Kül (kuru bazda)
: En çok  %30
Boyut *(satışa sunulan)
:18-150 mm (18 mm altı  ve 150 mm üstü için en çok  % 10 tolerans)
*Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10-18 mm olabilir.
**  Alt Isıl Değeri (kuru bazda) en az 5000 kcal/kg (-500 tolerans) yanabilir kükürt (kuru bazda) oranı en çok yüzde bir buçuk (%1.5) ve diğer özellikleri bu Tablo’da belirtilen özellikleri sağlayan yerli kömürler mevcut soba ve kazanlarda yakıldığında bacadan atılan kükürt dioksit konsantrasyonu, bu Tablo’da özellikleri belirlenen kömürün mevcut soba ve kazanlarda yakılmasında bacadan atılan kükürt dioksit konsantrasyonu eşdeğerini aşmadığı akredite olmuş veya Bakanlıkça uygun görülen laboratuarlar tarafından belgelenmesi halinde bu 28 inci maddesine göre sınır değerlerin aşılmadığı (II.Grup) il ve ilçelerde ısınma amacıyla kullanılabilir.
Belde ve Köylerde Kullanılacak Yerli Kömürlerin Özellikleri
 Yerli Kömürlerin Özellikleri 
Sınırlar
Toplam Kükürt (kuru bazda)
: En çok  % 2,5
Alt Isıl Değer (kuru bazda)
: En az  3400 Kcal/kg      (-200 tolerans)
Boyut *(satışa sunulan)
: 18-150 mm (18 mm altı  ve 150 mm üstü için en çok  % 10 tolerans)
 *Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10-18 mm olabilir.
 
 b) Isınma Amaçlı İthal Kömür:
Isınma Amaçlı İthal Taş ve Linyit Kömürün Özellikleri ve Sınırları
 Özellikler
Sınırlar
Toplam Kükürt (kuru bazda)
: En çok. % 0,9  (%+0,1 tolerans)
Alt Isıl Değer (kuru bazda)
: En az 6400 Kcal/kg (- 200 tolerans)
Uçucu Madde (kuru bazda)
: % 12-31 (+2 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde)
: En çok % 10 (+1 tolerans)
Kül (kuru bazda)
: En çok  %16 (+2 tolerans)
Boyut* (satışa sunulan)
: 18-150 mm ( en çok ±% 10 tolerans)
* Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu en az 10-18 mm olabilir
c) Sanayi Amaçlı İthal Edilecek Kömür:
Sanayi Maksatlı İthal Edilecek Linyit ve Taşkömürünün özellikleri:
 
SANAYİ MAKSATLI
TAŞKÖMÜRÜ/LİNYİT
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI LİMİTLERİ
Toplam kükürt oranı (kuru bazda)
En çok % 1 (+0.1 tolerans) (*)
Alt ısıl değeri (kuru bazda)
En az 6500 kcal/kg (-500 tolerans)
Uçucu madde (kuru bazda)
En çok %36 (+1 tolerans)
(*) Bakanlığımızdan emisyon izni almış, sürekli ölçüm sistemini kurmuş, on-line sistemi ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine bağlı ve Bakanlığımızca tahsisat yapılmış çimento fabrikalarına toplam kükürt oranı (kuru bazda) en fazla % 2’ye kadar olan taşkömürü ithaline izin verilebilir. Tesise ait tahsisat tablosunda toplam kükürt oranı (kuru bazda) %2’ye kadar olan taşkömürü kullanımına ilişkin bilgi yazısı mevcut ise bu tesise ithalat izni verilebilir.
           
          d) Briket Kömür
 
Bu Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği’nin 5 inci maddesinin (a) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde belirtilen briket kömüründe TSE 12055’de belirtilen özellikler sağlanmalıdır. Briket kömürüne uygunluk ve satış izin belgesi briket kömürünün üretildiği ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce verilir. Briket kömürünün satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bilgi verilmesi kaydıyla tüm il, ilçe, belde ve köy yerleşim alanlarında satılabilir ve kullanılabilir.
         
            e) Petrokok
 
            Petrokokun ısınmada kullanımı ve satışı yasaktır.
 
            f) Biyokütle Yakıtlar:
 
          Prina dışındaki diğer biyokütlelerden elde edilen biriketlerin analiz sonuçları, Bakanlıkça değerlendirilerek kullanılıp kullanılmayacağına karar verilir.
 
            g) Diğer Katı yakıtlar:
 
            Odun, Odun Türevi ve Diğer Biokütle Yakıtları
         1) Mangal-odun kömürü, mangal-odun kömürü briketi,
         2) Kabuğu dahil minimum altı ay doğal halde bırakılmış parça odun, yarılmış odun, kıyılmış odun ile çalı çırpı ve takoz şeklindeki odun,
         3) Doğal halde minimum altı ay bırakılmış parçalı olmayan odun, örneğin testere unu, talaş, zımpara tozu veya kabuk şeklinde,
         4) Odun briketi şeklinde doğal halde minimum altı ay bırakılmış odundan elde edilen preslenmiş odun veya eşdeğer odun peleti (topağı) veya eşdeğer kalitede doğal halde bırakılmış odundan elde edilmiş diğer preslenmiş odun,
 
Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi
 
1-Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi, tüketiciye doğrudan satış yapmak isteyenlerden aşağıda belirtilen şartları sağlayan gerçek ve tüzel kişilere verilir. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almak isteyenler;
     - Katı yakıt satışı ile ilgili İşyeri Açma Ruhsatı,
     - Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili
        Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge),
     - İmza Sirküleri (noter onaylı)
     - Taahhütname (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün talebine bağlı) 
 
ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat ederler ve Çevre ve Şehircilik İlMüdürlüğünce katı yakıt satıcısı kayıt belgesi (EK–III) düzenlenir. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi bir işyeri
için geçerlidir. Aynı ithalatçı/üretici/satıcının birden fazla işyeri var ise her bir işyeri için katı yakıt satıcısı kayıt belgesi numarası aynı kalmak üzere ayrı bir katı yakıt satıcısı kayıt belgesi düzenlenir. Ayrıca, katı yakıt satıcı kayıt belgesinin yanı sıra satıcılara EK-IV tablosu da verilir.
Ancak 6762 sayılı Türk Ticaret Kanun’un 42 nci maddesi kapsamındaki kamu kurum ve kuruluş ile kooperatif ve birliklere “Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi” düzenlenirken “İşyeri Açma Ruhsatı” ve “Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge) belgelerinin talep edilmeyecektir.
 
2- Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi, alınan il sınırları içerisinde geçerlidir. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan ithalatçı/üretici (kendi adına katı yakıt satmak isterlerse) ve satıcılar katı yakıt satışı yapamazlar. 
 
3- İthalatçı/üretici/dağıtıcı, katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan satıcılara katı yakıt veremez.
 
4-İthalatçı/üretici/satıcının Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine vermiş oldukları her türlü belgelerin fotokopilerinin kendileri (ithalatçı/üretici/satıcı) tarafından imzalanıp kaşelenmesi halinde (imza sirküleri hariç), noter onayı aranmaz.  
 
5-İthalatçı/üretici/satıcı katı yakıt satıcısı kayıt belgesi’nin kayıp olması, adres ve firma isim değişiklikleri halinde bir ay içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat ederek aynı katı yakıt satıcısı kayıt belgesi numarasıyla yeni katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almak zorundadır.  
 
Dağıtıcı Kayıt Belgesi:
 
1-Dağıtıcı kayıt belgesi, ithalatçı veya üreticiden aldığı kömürü, ithalatçı veya üretici adına katı yakıt satıcısı kayıt belgesine sahip satıcılara satış yapan gerçek ve tüzel kişilere verilir. Dağıtıcı kayıt belgesi almak isteyen gerçek veya tüzel kişiler;
- İthalatçı veya üretici ile arasında yapılmış (ithalatçı/üretici/dağıtıcının sorumluluklarını açıkça tanımlayan) sözleşme
- Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge (kömür satışı/dağıtımı yapabileceğine yönelik bilgi belge üzerinde bulunmalı)
- İmza Sirküleri (noter onaylı)
- Taahhütname (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün talebine bağlı)
 
ile işyeri açma ve çalıştırma ruhsatını aldığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat ederler.
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce dağıtıcı kayıt belgesi (EK-III) düzenlenir. Dağıtıcılara Dağıtıcı Kayıt Belgesinin yanı sıra EK-VIII tablosu da verilir.
 
2-Dağıtıcılar, dağıtıcısı olmadıkları ithalatçı/üreticinin yakıtını hiç kimseye veremezler, satamazlar ve satış izin belgesi alamazlar.
 
3-Dağıtıcılar, katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almak şartıyla perakende kömür satışı yapabilirler.
 
Uygunluk izin belgesi:
 
Uygunluk izin belgesi yerli kömürler için düzenlenir. Katı yakıt üreticisi, ocaktan üretilerek satışa sunulacak hale getirilmiş ve miktarı belirlenmiş yakıt için, yakıtın çıkarıldığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvurur. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce TS 5125, TS 4744 ve TS 2390 sayılı standartların belirlediği şekilde numune alınarak/aldırılarak, IKHKK Yönetmeliği’nin 26 ncı maddesi kapsamında belirtilen laboratuarlarda analiz yaptırılır. Analiz
sonuçları, IKHKK Yönetmeliğinde belirtilen sınırları sağlaması halinde, ekte örneği verilen uygunluk izin belgesi (EK–V) üreticiye verilir.  
 
Satış izin belgesi: 
 
İthalatçı/üretici, katı yakıta ait uygunluk belgesi/uygunluk izin belgesi (ithalatçı/üretici tarafından fotokopisi tasdik edilmiş) ve katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almış satıcıların listesinin (katı yakıt satıcısı kayıt belge nosu, satıcı adı ve adresi) yer aldığı bir dilekçe ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvurur. Söz konusu başvuru, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce inceledikten sonra, uygun bulunması halinde, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce bir örneği ekte verilen (EK-VI) “satış izin belgesiithalatçı/üreticiye verilir. Üretici/ithalatçıya, satış izin belgesinin yanı sıra EK-VII tablosu da verilir. 
 
Analiz: 
 
Her türlü katı yakıttan numune alımı Bakanlığımızın 24/03/2010 tarihli ve B.18.0.ÇYG.0.05.03/4857 sayılı Katı Yakıt Numune Alma ve Analiz Genelgesi kapsamında yapılmalıdır. Analiz için yapılacak ödemeler; uygunluk izin belgesi alınması sırasında üretici tarafından, denetim sırasında ise ithalatçı/üretici/dağıtıcı /satıcı tarafından karşılanır.
 
Yükümlülükler: 
 
1-İthalatçı/üretici, satış izin belgesi’nin birer kopyasını (ithalatçı/üretici tarafından fotokopisi onaylı) katı yakıt satıcısı kayıt belgesi’ne sahip satıcılara vermek zorundadır.  
 
2-İthalatçı/üretici, katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan satıcılara katı yakıt veremez. 
 
3-İthalatçı/üretici/satıcı, satışa sunulan katı yakıtı başka katı yakıtlarla karıştıramaz.  
 
4-İthalatçı/üretici, satıcılardan;yakıtın niteliklerinin korunması,IKHKK Yönetmeliğinde ve genelgelerde yazılı hususlarauyulması, IKHKK Yönetmeliğinde belirlenen özelliklere sahip olmayan katı yakıtın satışı ve kullanımınındurdurulmasıvetüketicinin uğrayacağı zararların karşılanması gibi hususları içeren taahhütname alabilir veyasatıcılarlasözleşme yapabilirler. 
 
5-İthalatçı/üretici/satıcı, katı yakıtların taşınması sırasında, katı yakıta ait satış izin belgesi’ni (ithalatçı/üretici tarafından fotokopisi onaylı) araçta bulundurmak ve denetimler esnasında yetkililere ibraz etmek zorundadırlar. 
 
6-İthalatçı/üretici, EK-VII’de yer alan bilgileri 3 aylık dönemler (ocak-mart, nisan-haziran,  temmuz-eylül ve ekim-aralık) halinde, satıcılar ise EK-IV’da yer alan bilgileri 6 aylık dönemler (ocak-haziran ve temmuz-aralık) halinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bildirmek zorundadırlar.  
 
İhalelere katılım:
İhalenin yapılacağı ilde katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almamış olan ithalatçı/üretici/satıcı,katı yakıt ihalesine katılmak istedikleri zaman, ithalatçılar için ithalatçı kayıt belgesi (ithalatçı tarafından fotokopisi onaylı), üreticiler için uygunluk izin belgesi, dağıtıcılar için herhangi bir ilde alınmış Dağıtıcı Kayıt Belgesi (üretici tarafından fotokopisi onaylı) ve satıcılar için ise herhangi bir ilde alınmış katı yakıt satıcısı kayıt belgesi (satıcı tarafından fotokopisi onaylı) ile ihalelere katılabilirler.
 
İhaleyi kazanan ithalatçı/üretici/dağıtıcı/satıcı, katı yakıta ilişkin bilgi ve belgeleri (uygunluk belgesi/uygunluk izin belgesi, miktar vb.) ihalenin yapıldığı ilin ve ihaleye katılıma esas belgenin alındığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne vermek zorundadırlar.
 
Denetim: 
1-Bakanlığımızın 29.06.2006 tarih ve B.18.0.ÇYG.0.02.00.02/7530 sayılı Yetki Devri Genelgesi (2006/19) kapsamında; yetki devri yapılmış Büyükşehir, merkez ilçe, il ve ilçe belediyeleri kendi sınırları içinde satışa sunulan katı yakıtların denetiminiyapmak veidari yaptırım kararı verebilme yetkisine sahiptir.Bu kapsamdayetki devri yapılmış olan belediyeler ile il Çevre Şehircilik Müdürlükleri arasında gerekli işbirliği sağlanmalıdır. Ancak,yetki devri yapılmış olan belediyeler satış izin belgesi düzenleyemezler ve denetim sırasında ithalatçı/üretici/satıcıdan bu genelgede belirtilenbilgi vebelgeler dışında her hangi bir bilgi ve belge isteyemezler. 
           
2-Belediyeler tarafından satışa sunulan katı yakıtların denetimi Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce yapılır ve gerekli idari yaptırım kararı uygulanır.
 
3-İdari yaptırım kararlarının uygulanması esnasında,Çevre Kanununa Göre Verilecek İdarî Para Cezalarında İhlalin Tespiti ve Ceza Verilmesi İle Tahsili Hakkında Yönetmelikte belirtilen tutanaklar kullanılır.
 
           4-Tutanaklarda, denetime konu katı yakıtın miktarı, ilgili belgelerinin (katı yakıt satıcısı kayıt belgesi/uygunluk belgesi /dağıtıcı kayıt belgesi/uygunluk izin belgesi/satış izin belgesi) tarih ve sayılarına mutlaka yer verilmesi gerekmektedir. 
 
Yakma Sistemleri
Kış gelmeden önce ısınmada kullanacak yakıtların yanma veriminin artırılmasını, buna paralel olarak yakıt tüketimi ve bacadan atılan kirletici emisyonlarının azaltılmasını sağlamak için;
- soba ve kalorifer kazanları ile bacaların periyodik temizlenmesi,
- kalorifer tesisatlarının izole edilerek ısı kayıplarının önlenmesi,
- tüm ısıtma tesisatının bakımı ve temizliğinin yapılması,
- kazan dairelerinin yeterince havalandırılarak işletme talimatlarına uyulması,
- soba ve kalorifer kazanlarında kabul edilen standartlara uygunluğun aranması,
- kalorifer kazanlarının tekniğine uygun yakılarak kazan bakımı işlerinde çalışacaklar için Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri, Belediyeler ve Gönüllü Kuruluşların işbirliği ile “Yetkili Kalorifer Ateşçisi Kursları” düzenlenmesi ve halkın bilgilendirilmesinin sağlanması önem arz etmektedir.
 
 
 Motorlu taşıtlar: 
Motorlu taşıtlarla ilgili hususlarda Bakanlığımızca yayınlanan 04.04.2009 tarih ve 27190 sayılı Egzoz Gazı Emisyonu Kontrolü Yönetmeliği ile 31 Aralık 2009 tarih ve 21207 sayılı 2009/22 Genelgesinde belirtilen hususlara uyulması gerekmektedir. 
 
Motorlu taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliğinin azaltılması için;
- toplu taşıma sistemlerinin yaygınlaştırılması,
- kaliteli akaryakıt kullanımının sağlanması,
- trafikte yoğun olarak kullanılan toplu taşıma araçları da (belediye ve özel halk otobüsleri, minibüs v.b.) dahil olmak üzere tüm araçların gerekli bakım ve egzoz emisyonu ölçümlerinin zamanında yapılması büyük önem arz etmektedir.
 
Bu bağlamda, öncelikli olarak taraflara gerekli bilgilendirmenin yapılması, belediyeler ve Türkiye şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna bağlı odalarla işbirliği yapılmasına paralel olarak egzoz gazı emisyon ölçüm denetimlerinin düzenli ve sık aralıklarla gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bunların yanı sıra, emisyon miktarları daha düşük olan toplu taşıma araçları ve alternatiflerinin (raylı sistemler ve deniz yolu) kullanımına ve yeşil dalga trafik düzenlemelerine yönelik eylem planlarının hazırlanması için gerekli çalışmalara öncelik verilmelidir.
 
 Sanayi tesisleri:  
Endüstriyel Tesislerle ilgili hususlarda Bakanlığımızca yayınlanan 03.07.2009 tarih ve 27277 sayılı Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği ve 18 Temmuz 2007 Tarih ve 17074 sayılı 2009/19 Genelgesinde belirtilen hususlara uyulması gerekmektedir. 
 
  
IV-Halkın bilgilendirilmesi: 
 
1-Hava kirliğinin yoğun olduğu günlerde alınması gereken önlemler konusunda hassasiyet gösterilmesi için halkın bilgilendirilmesi, 
2-Halkın duyarlılığının arttırılması için hava kirliliği ölçüm sonuçlarının günlük olarak halka duyurulması, 
3-Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde öğrencilerin açık alanda tören yapmalarının önlenmesi, 
4-Hava kirliliği ile ilgili eğitici programların düzenlenmesi, 
5-Tüketicilerin IKHKK Yönetmeliği’nde ve bu genelgede belirtilen özelliklerdeki yakıtları kullanması, 
6-Ba
Facebook’ta Paylaş Twitter’da Paylaş Google Plus’da Paylaş Yazdır